Těreškovová byla primadona aneb Co jsem vám nestihl v onlinu říct

2. 07. 2008 12:29:38
Mládenci z Technetu a Blogu iDNES.cz mne příjemně překvapili - ani jsem si nevzpomněl na to, že jsem nastoupil do MF právě před 49 lety, že tedy 1. července vstupuju (byť už jako důchodce) do 50. roku psaní pro MF-MFD. Vyzvali mne proto k chatu, k odpovědím na dotazy čtenářů. Než je po hodině zarazili, přišlo 55 otázek.
Za mnou vidíte Apollo 11. Pár hodin nato vyneslo Armstronga a jeho kolegy k Mesíci.
Za mnou vidíte Apollo 11. Pár hodin nato vyneslo Armstronga a jeho kolegy k Mesíci.

Odpovídat v rychlém tempu je něco jiného, než v klidu psát článek. A když za sebou máte půlhodinu, začíná to unavovat, protože musíte být stručný a jasný, jenže to jde stále hůř. Takže teď se k některým otázkám pokusím vrátit.

Předně nevyplněné prognózy z 60. let. Všichni velcí objevitelé a vynálezci, autoři nových koncepcí jsou po prvních úspěších v opojení. Najednou si myslí, že další vývoj jejich oboru půjde prudce dopředu. Neuvědomují si, že oni sami museli dlouho bojovat, překonávat spoustu překážek, než získali první vítězství.

A to se stalo i zakladatelům praktické kosmonautiky Sergeji Koroljovovi a Wernheru von Braunovi - mysleli si, že v 70. letech budou lidé létat nejen na Měsíc, ale i na Mars. Když propukaly první ropné krize, viděli někteří američtí odborníci a politici záchranu ve výstavbě velkých orbitálních slunečních elektráren - gigantických plachet létajících okolo Země a zachytávajících sluneční energii, kterou by mikrovlnami přenášeli do pozemních stanic. Když jsem napsal americkému ministerstvu energetiky, dostal jsem tuším 20-30 kg podrobných studií. Později jsem o tom debatoval s geniálním geochemikem dr. Petrem Jakešem - a ten mně upozornil, že by potřebovaly víc křemíku, než ho je k dispozici, a taky celá výstavba by byla energeticky a materiálově náročná.

Jestli byl některý z kosmonautů náfuka? Na tuhle otázku jsem zapomněl odpovědět, protože byla od jednoho pisatele druhá. Ano, byli, slyšel jsem o nich. Nemohu však říct, že bych se s některým takovým setkal - s novináři se všichni bavili ochotně, byli k tomu vychováni. Rusové si nejvíc stěžovali na Valentinu Těreškovovou. Třebaže ve vesmíru prakticky nic neudělala, po návratu se tvářila jako princezna. Velmi brzy se odstěhovala z Hvězdného Městečka do Moskvy, stala se předsedkyní Výboru sovětských žen a podobně. S ostatními kosmonauty prakticky neudržovala žádné vztahy, chovala se k nim povýšeně. Nicméně jsem četl, že ve stáří se trochu změnila - i když dál žije velkopanským životem, dost se věnuje charitě.

Pokud se týká motorů Saturnu 5, patřily ke špičkovým věcem a skutečně bez nich by Američané na Měsíci tak brzy nestanuli. Rusové tak velké motory udělat neuměli. Museli se proto spokojit se sérií motorů menších. Jejich vyladění a synchronizace je mnohem obtížnější. Kdyby však mohli raketu N-1 dál zkoušet, přičemž Kuzněcov chtěl tyto motory vylepšovat, určitě by tento nosič nakonec létal - byť zůstává otázkou, s jakou spolehlivostí. Nicméně dnes kupují obdobné Kuzněcovovy motory Američané, takže jeho dílna nebyla zase tak špatná.

O mimozemském životě jsem psal mnohokrát v novinách, také dvě knihy, naposled v 1987 Poselství kosmických světů. Pokud ji seženete v knihovně nebo v antikvariátě, mnoho věcí v ní stále platí, dokonce bych řekl, že se mně tam podařilo za pomoci chytrých lidí nastínit dnešní vývoj.

Tahle otázka je náramně složitá. A jak jsem odpovídal, dnes už to není otázka víry, nýbrž vědy. Vědcům se podařilo získat mnoho nepřímých důkazů o tom, že by život mohl existovat i jinde ve vesmíru, ale všechno zatím ukazuje na to, že by to byl život na mikrobiální či na jiné nízké úrovni. Stopy po kosmických inteligencích zatím neexistují. Taky nesmíme zapomenout na to, že může fungovat život na zcela jiné bázi, než je náš pozemský. Zatím totiž všechno poměřujeme našima pozemskýma očima, ale to jinak nejde, jinou zkušenost nemáme. Tady jsou inspirující některé sci-fi. Nikdy nezapomenu na příběh Černý mrak od britského astrofyzika Freda Hoyla. Hoyle vymyslel inteligentní mrak, který létá vesmírem a z různých hvězd vysává energii, potřebnou ke své existenci. Myslím, že česky nikdy nevyšla, četl jsem ji v angličtině nebo v ruštině.

Mnohé otázky, které padly, jsem podrobně rozebíral v obou dílech knihy Kolumbové vesmíru, další zase v Kosmických špionech. Na těchto knihách jsem makal hezkých pár let, takže jsem si mohl mnohé věci objasnit, podrobnosti vytáhnout z memoárů a z archívu, analyzovat. Navíc rukopisy četl kamarád Tonda Vítek, který vychytal blbosti, na něž jsem nepřišel.

P.s. To, co jsem odpovědět stihl, si můžete přečíst tady. A jestli chcete, podívejte se i sem.

Karel Pacner

Autor: Karel Pacner | středa 2.7.2008 12:29 | karma článku: 33.76 | přečteno: 9734x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 13.11 | Přečteno: 121 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 24.05 | Přečteno: 513 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.44 | Přečteno: 189 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.10 | Přečteno: 289 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5964
Celý život jsem prožil v MF-MF DNES jako redaktor pro vědu. Nejvíce jsem se zajímal o kosmonautiku, po roce 1990 o nejnovější dějiny a špionáž. Napsal jsem kolem třiceti knih.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...